Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Burmistrz Miechowa o transporcie publicznym na terenie miasta

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
21-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Burmistrz Miechowa o transporcie publicznym na terenie miasta
fot. Urząd Gminy i Miasta w Miechowie
Miechów jest jednym z miast, w którym w ostatnich latach została uruchomiona komunikacja miejska. Czy z perspektywy czasu była to dobra decyzja? Jak ocenia Pan jej dotychczasową działalność i wpisywanie się w realizację polityki miasta w zakresie transportu? Jak mieszkańcy przyjęli nową usługę miejską? Na te i inne pytania o transport publiczny odpowiada naszej redakcji Dariusz Marczewski, Burmistrz Gminy i Miasta Miechów.

Dwie linie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych planuje w tym roku uruchomić Miechów. Jakie jeszcze plany ma miasto?

Wybudowaliśmy na terenie gminy Miechów trzy parkingi Park&Ride, uruchomiliśmy komunikację miejską, wybudowaliśmy nowoczesny dworzec autobusowy, który z początkiem lutego br. został udostępniony podróżnym. W planach jest projekt budowy kolejnego parkingu.

Uruchomienie komunikacji miejskiej związane było z realizacją projektu europejskiego pn. Niskoemisyjny system transportowy miejskiego dla Miechowa, na który pozyskaliśmy fundusze z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. Zgodnie z założeniami, autobusy miejskie wykorzystywane są w głównej mierze jako linia dowozowa do Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (dworca kolejowego). Po przeszło 4 latach funkcjonowania obserwujemy, że mieszkańcy szybko przyzwyczaili się do komunikacji i chętnie z niej korzystają, o czym świadczy rosnąca sprzedaż biletów. Miechowskie elektryki pełnią również ważną rolę środka transportu dla osób przemieszczających się na terenie miasta, w tym także służą uczniom w dojazdach do miejscowych szkół.

Jaki są koszty ich funkcjonowania?

Mówimy o dwóch autobusach najnowszej generacji typu Solaris z napędem elektrycznym. W 2024 roku sprzedaliśmy 107 678 szt. biletów jednorazowych, które zakupione zostały w autobusach, biletomatach i poprzez aplikację. Mieszkańcy korzystali również z biletów okresowych (miesięcznych i kwartalnych, w tym ulgowych). Szczegółowe koszty funkcjonowania miejskiego taboru pokazuje zlecony przez nas audyt i jest to roczna kwota 859 817,72 zł (dane za 2023 rok). Operatorem komunikacji miejskiej jest Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Miechowie, Spółka z o.o., którego jednym udziałowcem jest Gmina Miechów.

Jak Pan ocenia dotychczasowe inwestycje gminy w infrastrukturę transportową?

To już rola korzystających. Wsłuchujemy się w głosy i oczekiwania mieszkańców oraz podróżnych. Jako samorząd konsekwentnie realizujemy działania w tym zakresie. W ostatnich kilku latach wybudowaliśmy na terenie gminy Miechów trzy parkingi Park&Ride, uruchomiliśmy komunikację miejską, wybudowaliśmy nowoczesny dworzec autobusowy, który z początkiem lutego br. został udostępniony podróżnym. W planach jest projekt budowy kolejnego parkingu - wielopoziomowego, który ma powstać przy stacji kolejowej w Miechowie.

Proszę powiedzieć o nim coś więcej.

Jak wcześniej wspomniałem, jednym z planów samorządu jest budowa nowoczesnego wielopoziomowego parkingu Park&Ride w sąsiedztwie dworca kolejowego oraz zakup dwóch kolejnych autobusów elektrycznych. Są to główne elementy wniosku, złożonego przez gminę w ramach rozwoju niskoemisyjnego transportu miejskiego. Zakłada on powstanie 200 miejsc

postojowych wraz z parkingiem zewnętrznym dla autobusów. To ważna inwestycja dla mieszkańców, ale i osób z regionu, które na co dzień korzystają z obecnego centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym. Jeżeli złożony przez nas wniosek w ramach funduszy europejskich dla Małopolski otrzyma pozytywną ocenę, to jest szansa, że nie tylko zwiększy się liczba miejsc postojowych, ale też, stosownie do oczekiwań mieszkańców, uruchomione zostaną kolejne kursy komunikacji miejskiej.

Skoro jesteśmy przy kwestii parkowania, proszę powiedzieć, jak ocenia Pan działalność płatnej strefy? Czy realnie wpływa na upłynnienie ruchu w mieście? Czy są w planach jej rozszerzenia?

W Miechowie funkcjonuje strefa płatnego parkowania i gminne parkingi płatne (poza drogami publicznymi). W 2016 roku wprowadziliśmy możliwość korzystania z darmowego parkowania (do 30 min), jako wsparcie lokalnego handlu i usług, znajdujących się w centrum miasta. Po wprowadzeniu parkingów płatnych, na pewno zwiększyła się rotacja pojazdów, szczególnie w godzinach pracy instytucji użyteczności publicznej i placówek usługowych. Problemy komunikacyjne związane z niedostateczną ilością miejsc postojowych (w miejscach przesiadania się mieszkańców na transport publiczny), rozwiązują wybudowane w ostatnich latach parkingi P&R oraz miejsca postojowe przy nowym dworcu autobusowym. W planach mamy także budowę parkingu podziemnego, który będzie częścią inwestycji obejmującej przebudowę miejskiego amfiteatru. Przystąpiliśmy również do projektowania dwupoziomowego parkingu na placu R. Breitenwalda w ramach działań związanych z rewitalizacją zabytkowego centrum Miechowa.

Jakie widzi Pan największe wyzwania w zakresie potrzeb komunikacyjnych mieszkańców?

Wykluczenie komunikacyjne mieszkańców obszarów wiejskiej naszej gminy, którzy ze względu na brak własnego samochodu, lub z innego powodu nie mogą dotrzeć do miasta to problem, który coraz częściej podejmowany jest w dyskusji publicznej. Dlatego też, kolejne działania w ramach transportu, nad którymi chcemy pracować dotyczą rozwoju i wsparcia połączeń na obszarach pozamiejskich. Złożyliśmy wniosek do Wojewody Małopolskiego o dopłatę z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych i w tym roku planujemy uruchomić dwie linie. Oczekiwania w tym zakresie dotyczą wielu miejscowości. Mam nadzieję, że również samorząd powiatowy przystąpi do programu i będzie uruchamiał połączenia międzygminne.

Gmina Miechów posiada Plan Mobilności. Na pewno pytali Państwo mieszkańców o ich preferencje komunikacyjne.

W opracowanym Planie Mobilności dla Gminy Miechów skupiliśmy się na środkach transportu wykorzystywanych przez mieszkańców w codziennych podróżach do miejsc pracy i nauki. Jak wskazują odpowiedzi respondentów, największa grupa osób w powyższym celu wybiera kolejno: pociąg, samochód, dociera pieszo lub podróżuje busem. Ponadto, z obserwacji wynika, że część osób nie posiadających samochodu przemieszcza się pieszo, korzysta z miejskiej komunikacji, ale są też mieszkańcy, którzy systematycznie wykorzystują rower jako własny środek transportu.

Rozmawialiśmy dużo o transporcie publicznym i zmotoryzowanych. Skupmy się teraz na pieszych i rowerzystach. Co Miechów może im zaproponować?

Wybudowaliśmy trasę pieszo-rowerową szlakiem byłej kolejki wąskotorowej. Przedsięwzięcie zrealizowane zostało w ramach partnerskiego projektu pn.: „Współpraca międzygminna na rzecz niskoemisyjnej i zrównoważonej mobilności mieszkańców”. Ze ścieżki korzystają nie tylko turyści, ale przede wszystkim mieszkańcy, rowerzyści, biegacze oraz spacerowicze.

Z końcem ubiegłego roku zleciliśmy realizację zadania w systemie zaprojektuj i wybuduj dla budowy ciągu pieszo-rowerowego na 4,5-kilometrowym odcinku Bukowska Wola – Kalina Rędziny. Nowy trakt dla cyklistów i pieszych połączony zostanie z trasą po kolejce wąskotorowej i poprowadzony będzie wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 783 w kierunku Racławic. Powyższa inwestycja miechowskiego samorządu ma na celu integrację systemu lokalnych tras pieszo-rowerowych oraz poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Ponadto, ekodoradca gminny przeprowadza cykliczne inicjatywy o tematyce ekologicznej jak: np. dzień bez samochodu, którego celem jest promowanie alternatywnych form transportu i podkreślanie znaczenia zrównoważonej mobilności. Warto dodać, że również przy organizacji licznych wydarzeń gminnych, zachęcamy mieszkańców do przemieszczania się w obrębie miasta nowoczesnym, ekologicznym transportem miejskim.

Jaki Miechów chciałby Pan widzieć pod koniec tej kadencji w zakresie rozwoju transportu i mobilności?

Liczę, że w następnych latach wybudujemy wspomniany wcześniej wielopoziomowy parking P&R przy dworcu, zrealizujemy budowę ciągu pieszo-rowerowego w kierunku Racławic oraz rozwiniemy komunikację podmiejską na obszarach wiejskich - oferując mieszkańcom pobliskich miejscowości gminnych wyczekiwane połączenia. Sukcesywnie, chcemy modernizować i przebudowywać kolejne kilometry dróg gminnych.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Rok 2025 w planach warszawskiego ZTM-u

Komunikacja

Rok 2025 w planach warszawskiego ZTM-u

Paulina Piziorska 21 stycznia 2025

Rusza Lubartowska Komunikacja Miejska

Komunikacja

Rusza Lubartowska Komunikacja Miejska

Redakcja/inf. pras. 26 stycznia 2022

Kowary mają komunikację miejską

Komunikacja

Kowary mają komunikację miejską

Jakub Rösler 25 stycznia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Rok 2025 w planach warszawskiego ZTM-u

Komunikacja

Rok 2025 w planach warszawskiego ZTM-u

Paulina Piziorska 21 stycznia 2025

Rusza Lubartowska Komunikacja Miejska

Komunikacja

Rusza Lubartowska Komunikacja Miejska

Redakcja/inf. pras. 26 stycznia 2022

Kowary mają komunikację miejską

Komunikacja

Kowary mają komunikację miejską

Jakub Rösler 25 stycznia 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5